Blog

Google offentliggør AdSense revenue split

Google har nu langt om længe offentliggjort deres AdSense revenue split, og det står nu fast, at man som udgiver får 68% af annonceindtægten fra AdSense annoncer.

Der har været meget utilfredshed med at Google aldrig har oplyst hvor stor en del af kagen de selv har beholdt. Alligevel har de fleste accepteret forholdende da Google har siddet tungt på markedet for kontekstuelle tekstannoncer.

Google oplyser dog, at satsen altid har været 68% siden AdSense blev lanceret tilbage i 2003. Der er dog ingen dokumentation for dette af nogen art, og det er derfor op til den enkelte om man tror på på Google eller ej. Jeg er personligt af den overbevisning at Google selvfølgelig har forsøgt at optimere deres forretning ved at skrue på satsen.

Så kan man jo undre sig over hvorfor Google vælger at opgøre satsen nu. Jeg tror at Google frygter monopol retsager i EU af den karakter som Microsoft har været igennem, og derfor bevæger de sig nu mod større åbenhed i flere dele af deres forretning.

I Danmark har Open AdExchange taget kampen op med Google Adsense, hvor et af midlerne er en åbenhed og involvering af udgivere, mediebureauer og annoncører. Læs mere om Open AdExchange.

Den officielle meddelelse kan læses på Google AdSense Blog

Torben Lundsgaard
Forfatter
Torben Lundsgaard

Torben Lundsgaard er ekspert i SEO, hastighedsoptimering, sikkerhed og professionel drift og har mere end 20 års erfaring i branchen.

Vil du vide mere?

Ja tak. Kontakt mig >>

Eller ring på: 70 26 51 50

Læserinteraktioner

Kommentarer

  1. Jacob Worsøe skriver

    Ligesom dig er jeg også overbevist om at Google har skruet på den procentsats igennem årene og derfor har holdt den hemmelig – præcis som de gør med deres søge algoritme. Det giver dem jo en unik mulighed som de nok gerne ville beholde i fremtiden, medmindre de bliver tvunget til at oplyse den. Jeg tror ikke de oplyser den fordi de er “færdige” med at optimere, så dit bud med monopol og EU er nok et godt bud.

    De er jo ved at være en ret stor virksomhed, og den magt de opbygger ved at lave gode produkter og brede sig over stort set alle former for software produkter og nu også hardware i form af mobiltelefoner, gør bare at EU er nødt til at holde et vågent øje med dem.